OOGHEELKUNDE

Oogheelkunde is de tak van de geneeskunde waarin men zich bezighoudt met de ziekten van het oog en hun behandeling.

Dr. Fabienne VERWORST     13:30 - 17:30   08:30 - 11:55 09:00 - 11:30

Oogheelkunde: Overzicht van Aandoeningen, Symptomen en Behandelingen

Staar

- Symptomen: Wazig zien, lichtgevoeligheid, halo's rond lichten. - Behandeling: Vervanging van de lens, corrigerende brillen.

Glaucoom

- Symptomen: Verlies van perifeer zicht, oogpijn, rode ogen. - Behandeling: Oogdruppels, laserchirurgie, traditionele chirurgie.

Maculadegeneratie

- Symptomen: Verlies van centraal zicht, vervorming van rechte lijnen, moeite met herkennen van gezichten. - Behandeling: Intraoculaire injecties, voedingssupplementen, laser.

Diabetische Retinopathie

- Symptomen: Drijvende vlekken, wazig zien, verlies van zicht. - Behandeling: Diabetescontrole, laserchirurgie, steroïde-injecties.

Conjunctivitis

- Symptomen: Roodheid, jeuk, afscheiding. - Behandeling: Antibacteriële oogdruppels, antihistaminica, kunsttranen.

Droge Ogen

- Symptomen: Brandend gevoel, gevoel van een vreemd voorwerp, overmatig tranen. - Behandeling: Kunsttranen, ontstekingsremmende druppels, traanpluggen.

Strontje

- Symptomen: Zwelling van het ooglid, pijn, roodheid. - Behandeling: Warme kompressen, antibiotica, chirurgische drainage.

Keratitis

- Symptomen: Oogpijn, lichtgevoeligheid, verminderd zicht. - Behandeling: Antibiotica, antischimmelmiddelen, corticosteroïden.

Scheelzien

- Symptomen: Uitgelijnde ogen, dubbelzien, oogvermoeidheid. - Behandeling: Brillen, gezichtstherapie, chirurgie.

Bijziendheid

- Symptomen: Moeite met het zien van ver, ogen dichtknijpen, hoofdpijn. - Behandeling: Corrigerende brillen, contactlenzen, laserchirurgie.